Kravspesifikasjoner for AMB-tiltaket |
Innledning
Kravspesifikasjon for AMB-tiltaket bygger på forskrift om arbeidsmarkedstiltakene (kapittel 9) og utfyllende regler for AMB-tiltaket.
Hensikten med kravspesifikasjonen er å bidra til at tiltaksdeltakerne ytes en tjeneste på et visst kvalitativt nivå. Kravspesifikasjonen er et virkemiddel i arbeidet med å sette fokus på den service bedriften yter overfor deltakerne i tiltaket. Videre fordrer den at det utarbeides en kvalitetssikring på systemnivå av arbeidsmarkedsbedrifter, som et svar på NAV sine krav. Kvalitetsikringen skal være et systemrettet verktøy som møter og dokumenterer de krav som stilles til samhandling mellom NAV og tiltaksarrangør, samt rutiner og metoder som benyttes av arbeidslederne.
En av forutsetningene for å arbeide i samsvar med kravspesifikasjonen er at NAV lokal utarbeider en samarbeidsavtale med tiltaksarrangør. I en slik avtale tilpasser man kravspesifikasjonen til det som er nødvendig ut fra lokale forhold, kombinert med ordninger for å sikre et godt samarbeid mellom partene i kommende avtaleperiode.
1. Innhold i samarbeidsavtalen mellom NAV og tiltaksarrangør for AMB-tiltaket
1.1 Samarbeidsavtalens formål og hensikt
Samarbeidsavtalen bør bygge på et gjensidig ønske om maksimal utnyttelse av partenes service i attføringsarbeidet, og at tjenestene i størst mulig grad samordnes og kvalitetssikres etter partenes egne kvalitetssikringssystemer. Avtalen skal tilpasses lokale forhold.
1.2 Oppfølging av samarbeidsavtalen mellom NAV lokal og tiltaksarrangør for AMB-tilaket
1.3 Bedriftens samarbeid med Aetat om formidling og overgang til andre arbeidsmarkedstiltak
1.4 Oppdatering av dokumenter som følger av kravspesifikasjonen
1.5 Ventelister, frister, inntakskritererier mv.
1.6 Lokale satsingsområder mellom bedriften og NAV lokal i kommende periode. Avtalen bør minimum inneholde:
1.7 Koordinering mellom NAV lokal som bruker samme AMB-tiltak
Det skal lages hensiktsmessige rutiner for rapportering vedrørende bl.a. inntak, oppstart, oppfølging av handlingsplaner og avslutning, til henvisende og koordinerende kontor (der dette ikke er det samme).
2. Innhold i årsrapport til NAV
2.1 Årsrapport:
2.2 Redegjørelse for hvordan NAVs driftstilskudd til AMB-tiltaket er benyttet
c. Eventuelt overskudd, som overføres til neste års drift.
2.3 Innsendelse av skjema for statistikkopplysninger
Før skjema innsendes skal leder for Aetat lokal bekrefte ved undertegnelse at tallmaterialet er korrekt, ut fra deres kjennskap til saksområdet.
3. Arbeidet i Rådgivende utvalg/faglige samarbeidsmøter
3.1 Holdes det faglige møter for å drøfte attføringsarbeidet generelt og de enkelte deltakernes inntak, oppfølging og avslutning?
3.2 Hvem deltar på møtene?
3.3 Hvem har ansvaret for møtereferat til møtedeltakerne?
3.4 Hvor ofte holdes det møte?
3.5 Hvem har ansvaret for innkalling?
3.6 Beskrivelse av hvordan møtene forberedes og hvordan tiltaksdeltakernes medvirkning ivaretas.
3.7 Beskrivelse av rutinen for statusgjennomgang for den enkelte.
4. Bedriftens system for arbeidssøking og yrkesveiledning
4.1 Beskriv hvordan bedriften har lagt forholdene praktisk til rette for tiltaksdeltakerne.
4.2 Beskriv hvilke hjelpemidler bedriften har til rådighet for arbeidssøking.
4.3 Beskriv hvilke veiledningshjelpemidler bedriften benytter overfor tiltaksdeltakerne
(NAVs veiledningsverktøy; Veivalg og Interessetesten, heftet "Mer utdanning", samarbeid med fagopplæringskontoret mv.)
4.4 Hvem har ansvaret for tilrettelegging og veiledning?
4.5 Gjør rede for hvilken kompetanse personalet har vedrørende veiledning om utdanning og arbeidssøking.
4.6 Beskriv hvordan det legges til rette for arbeidssøking.
4.7 Dersom bedriften har et samarbeid med lokalt arbeidsliv om utleie av arbeidskraft som ledd i formidlingsarbeidet, beskriv dette.
4.8 Brukes underleverandørvirksomhet og kunder også i formidling av arbeidskraft?
4.9 Beskriv oppfølgingen i forbindelse med utleie av formidlingsklare arbeidstakere.
4.10 Beskriv rutinen for samarbeid mellom bedriften og NAV lokal om tilgang på ledige stillinger/rekrutteringsoppdrag
5. Rutiner for informasjonsutveksling
5.1 Informasjon om AMB-tiltaket overfor søkerne
a. Beskriv hvordan AMB-tiltaket markedsfører sitt tilbud overfor aktuelle yrkeshemmede arbeidssøkere (feks gjennom gruppebaserte informasjonsmøter ved NAV lokal, brosjyrer, egen internettside mv.)
b. Beskriv rutinen for forhåndssamtale/omvisning på bedriften som den yrkeshemmede får før en eventuell henvisning.
5.2 Informasjon om AMB-tiltaket overfor ansatte i NAV lokal
Beskriv hvordan forholdene er lagt til rette for at ansatte ved NAV kan besøke den (de) bedriften(e) det er aktuelt å foreta innsøking til.
6. Inntaksrutiner
a. Beskriv hvilke rutiner som er etablert mellom NAV lokal og AMB-tiltaket for å sikre partene oppdatert informasjon om behovet for plasser og kapasiteten i tiltaket.
b. Beskriv hva slags dokumentasjon som skal foreligge ved henvisning til Kvalifisering; herunder henvisningsskjema, bestilling fra NAV lokal/handlingsplan, aktuelle vedlegg mv.
c. Beskriv hvilke rutiner som er etablert for å informere søkeren, innsøkende NAV lokal og koordinerende NAV lokal om tidspunkt for inntak i Kvalifing (eventuelt Tilrettelagt arbeid).
d. Beskriv rutiner ved ventetid på inntak.
7. Samarbeid med NAV lokal om overgangsplanlegging og tiltakskjeding
a. Beskriv rutiner med NAV for samarbeid ved overgang fra for eksempel skole eller fengsel til AMB-tiltaket.
b. Beskriv rutiner med NAV for samarbeid ved overgang fra/til andre tiltak.
8. Bedriftens tilbudsmelding (tilpasses lokale behov)
8.1 Ledige plasser på kort sikt (ca. 1 måned)
(Antall ledige plasser refererer til det rammetall bedriften er tildelt, og som er de signaliserte behov fra NAV for plasser i avtaleperioden).
Bedriften skal gi skriftlig melding til NAV lokal minst en gang i måneden om:
Spesifiseres når det gjelder avdeling, trenings- og opplæringstilbud, eventuelle faglige kvalifikasjonskrav, helsemessige forutsetninger osv.
8.2 Forventet ledige plasser på lengre sikt (ca.3 måneder)
Bedriften skal gi skriftlig melding til NAV lokal minst en gang i måneden om:
Spesifiseres når det gjelder avdeling, trenings- og opplæringstilbud, eventuelle faglige kvalifikasjonskrav, helsemessige forutsetninger osv.
8.3 Spesielle anmerkninger
8.4 Underskrift
Sted, dato, underskrift av kontaktperson for bedriften og telefonnummer.
9. NAV lokal sin behandling av tilbudsmeldingen
9.1 Hvem er ansvarlig saksbehandler på NAV lokal for bedriftens tilbudsmelding?
9.2 Hvilke andre skal få kopi av tilbudsmeldingen?
9.3 Skal noen eksterne samarbeidspartnere ha kopi, i tilfelle hvem?
9.4 Etter hvor lang tid blir tilbudsmeldingen lagt bort som uaktuell? (Det forutsettes lokal avtale om tidsfrist før tilbudsmeldingen legges bort).
9.5 Hvem ved NAV lokal melder tilbake til bedriften dersom det ikke er aktuelle søkere?
10. Søknad til arbeidsmarkedsbedrift
Se felles henvisning/søknadsskjema (PB-1761) for AMB-tiltaket, Arbeidspraksis i skjermet virksomhet og Arbeid med bistand.
11 Opplæringsplan for Kvalifisering . (Inngår i den overordnede handlingsplanen fra NAV lokal.)
11.1 Innhold
11.2 Ansvarsforhold
11.3 Underskrift
- Attføringsansvarlig og arbeidstaker
11.4 Kopi til
- Arbeidstaker og saksbehandler på NAV lokal
12. Bedriftens yrkesfaglige tilbud
12.1 Oversikt over avdelingene og muligheter for formell kvalifisering (fagbrev).
12.2 Beskrivelse av den enkelte avdeling
12.4 Eksternt samarbeid om opplæring
13. Bedriftens rutiner for vurdering og oppfølging i Kvalifisering
13.1 Opplegg for vurdering
13.2 Oppfølgingssamtaler. Bør skje minst hver 3. måned.
13.3 Referat fra oppfølgingssamtalene
14. Innhold i bedriftens sluttrapport fra Kvalifisering
14.1 Faktiske forhold
14.2 Vurdering av arbeidstakeren
14.3 Yrkesveiledning og arbeidssøking
14.4 Resultat
a. Arbeidstakerens situasjon ved avslutningen. Gi eventuelt nærmere opplysninger om arbeidsgiver, omfang av lønnstilskudd, forhold mellom arbeid og trygd, hvilke skole/utdanning osv. (Kfr. refusjonsskjemaet PB 1940).
Overgang til Tilrettelagt arbeid
b. Eventuelt forslag til videre tiltak.
c. Vedtaket fra rådgivende utvalg.
14.5 Underskrift
- Arbeidstakeren m/plass til eventuell kommentar.
- Attføringsansvarlige.
14.6 Kopi
- Arbeidstakeren.
- NAV lokal.
14.7 Vedlegg
Bedriftens attest som arbeidstakeren kan bruke ved jobbsøking.
Gjelder | NAVs kravspesifikasjoner for AMB-tiltaket |
Revisjonsdato | |
Ansvarlig | NAV fylke/NAV lokal |
15. Mal for dagsorden og referat ved NAVs oppfølgingsmøter med tiltaksarrangør for AMB-tiltaket i Bedrift: Møtedato:
Møtedeltakere:
Bedrift:
NAV lokal:
NAV fylke:
NAV arbeidsrådgivning:
Dagsorden
Kommentar til referat fra forrige møte.
Gjennomgang etter malen under.
Overordnet | Kommentar/referat | |
1. | Samarbeidsavtalen mellom NAV lokal og tiltaksarrangør for AMB-tiltaket | |
2. | (Mal for) bedriftens årsrapport | |
3. | Bedriftens overordnede beskrivelse | |
4. | Arbeidet i rådgivende utvalg | |
5. | Rutiner for informasjonsutveksling | |
6. | Inntaksrutiner | |
7. | Samarbeid med NAV lokal om overgangsplanlegging og tiltakskjeding | |
8. | bedriftens tilbudsmelding | |
9. | NAV lokal sin behandling av bedriftens tilbudsmelding | |
10. | Opplæringsplan for Kvalifisering | |
12. | Bedriftens yrkesfaglige tilbud | |
14. | Eksternt samarbeid om opplæring | |
16. | Bedriftens rutiner for vurdering og oppfølging i kvalifisering | |
18. | Sluttrapport for Kvalifisering | |
19. | Mal for dagsorden/referat fra oppfølgingsmøtene |